حکومت

حکومت ... به معنای ولایت مطلقه ای که از جانب خدا به نبی اکرم(ص) واگذار شده و اهم احکام الهی است و بر جمیع احکام فرعیه تقدم دارد... تعبیر به آنکه اینجانب گفته ام حکومت در چارچوب احکام الهی دارای اختیار است به کلی بر خلاف گفته های اینجانب است. اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضه به نبی اسلام(ص) یک پدیده بی معنی و محتوا باشد... باید عرض کنم حکومت شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله(ص) است. یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحب آن رد کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند و مسجدی را که ضرار باشد در صورتی که رفع بدون تخریب نشود خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است یک جانبه لغو کند و می تواند هر امری را چه عبادی و یا غیر عبادی که جریان آن مخالف مصالح اسلام است مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می تواند از حج که از فرایض مهم الهی است در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی است موقتا جلوگیری کند...

و بالاتر از اینها مسائلی هست که مزاحمت نمی کنم.

 

صحیفه نور - ج 20 - ص 170 به نقل از سیاست نامه شرق آذر 84  

نظرات 13 + ارسال نظر
حسین عدالت دوشنبه 22 اسفند 1384 ساعت 10:22 ق.ظ

جالب بود
خیلی تعجب کردم!!!

جلال عباسیان دوشنبه 22 اسفند 1384 ساعت 11:16 ق.ظ http://akesh.persianblog.com

به نظر من درسته . . . .

جلال عباسیان دوشنبه 22 اسفند 1384 ساعت 11:18 ق.ظ http://akesh.persianblog.com

من خودم هم خیلی به این موضوعها فکر کرده بودم و اینطور افکاری دارم . اما فکر میکردم که درستنباشه . چون به نظر من دموکراسی که بعضی ها ازش دم می زنند - یعنی حکومت مردم بر مردم- تقریبا همیشه باعث ضرر جامعه می شود . من معتقد به حکومت نخبگان هستم . حکومت خداوند و اولیا و اوصیای الهی نمونه ای از حکومت نخبگان است . اما حیف که انسان به لحاظ خودخواهی و غرورش زیر بار این حکومت نمی رود . . . .

حمید سعدآبادی دوشنبه 22 اسفند 1384 ساعت 12:43 ب.ظ

سلام مجید جان. چطوری دلبندم.
خیلی حال کردم.
راستی کمتر آش بخور

ققنوس شرق دوشنبه 22 اسفند 1384 ساعت 02:33 ب.ظ http://abarshahr.blogfa.com

سلام دوست عزیز
پس بنا براین حکومت باید در دست فردی صالح باشد و گر نه وای بر امت اسلام
مطلب بسیار خوبی بود

ققنوس شرق دوشنبه 22 اسفند 1384 ساعت 02:34 ب.ظ http://abarshahr.blogfa.com

یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال

در واپسین روزهای سال 1384، در آستانه تولد دوباره طبیعت و شور زندگی، با آرزوی شادمانه ترین و شورانگیزترین لحظه ها برای شما، «ققنوس شرق»، مفتخر است شما را به بازدید از «فهرست مقالات نیشابور» دعوت نماید.

اکنون، در پایان سال 84، ABARDEX (Abarshahr Blog Index)، با فهرست 84 مقاله درباره نیشابور، بر آن است با اتکا به همراهی و نظرات سازنده شما، گام های بعدی را در حوزه نیشابورشناسی، با کیفیتی شایسته تر، بردارد.
آدرس: http://abardex.blogfa.com

اما در هشتاد و چهارمین مقاله ابرشهر، نیشابور، چون ققنوس از میان خاکسترهای خویش با رعنایی تمام سربرآورده و در بهار 1385، از پیوند دیرینه اش یا خورشید خواهد گفت. عیدانه و بهارانه «ابرشهر» برای شما، گشودن راز آفتابی نیشابور است. منتظر باشید.

دیر زیاد و روزگار به مراد.

وحید دوشنبه 22 اسفند 1384 ساعت 05:28 ب.ظ

سلام
در این حالت تعریف حکومت هم خیلی مهمه!!!

وحید چهارشنبه 24 اسفند 1384 ساعت 03:54 ب.ظ

سلام
سال نو بر شما مبارک

نیماغ پنج‌شنبه 25 اسفند 1384 ساعت 09:16 ب.ظ http://cholokabab.persianblog.com

سلام... امیدواررم موفق باشید

محسن شنبه 27 اسفند 1384 ساعت 09:45 ق.ظ http://sharrang.blogfa.com

بحث اصلی این است که یک سری از آقایان بر این اعتقادند که اسلام ناب از زمان بعثت حضرت محمد دچار تحریف شده است و به محمد به چشم یک مرتد نگاه می کنند. با این ها دیگر باید چه کرد؟ الله اعلم.

الهام یکشنبه 28 اسفند 1384 ساعت 03:41 ب.ظ http://k

الهام یکشنبه 28 اسفند 1384 ساعت 03:43 ب.ظ http://kaghazbazi.blogfa.com/

سلام دوست من .ولایت وحکومت برمبنای ارزش به امت ومصالح مملکت راخواهانم ..
سال نو مبارک

ِِِیاسر دوشنبه 28 فروردین 1385 ساعت 04:08 ب.ظ http://mirdamadi.debsh.com

آن چه که در صحبت های مرحوم آیت الله خمینی آمده است، مدلی افلاطونی از حکومت است که اگر نگوریم لزوما به دیکتاتوری می انجامد، دست کم بسیار مستعد آن است. بی شک دموکراسی هم معایبی دارد اما معایب آن: ۱. در مقایسه با دیکتاتوری کمتر است و ۲. این معایب در درون خود این سیتم به دلیل خوی دموکراتیک حکومت، قابل رفع است برخلاف حکومت های دیکتاتوریک که فاقد سیتم آسیب شناسی اند و خودستا و متوهم اند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد