اسماعیل وجود (۲)

نکته ای که از دید خوانندگان مطلب پیشین مغفول ماند - البته داستان اسطوره ای آن پیامبر واجد بسیاری رموز نهان و پیداست- اهمیت دعا کردن است.

 

 

ابراهیم خلیل برای آن خواسته هایش سالها تقاضا و عجز و زاری می کند تا خدا به او فرزندی عطا کند. پیامبری  با آن درجات سالها به انتظار می نشیند. این از یک طرف نشان می دهد که راه رسیدن به یک هدف ابتدا خواستن و سپس تلاش برای به دست آوردن آن است. از طرف دیگر اگر پولدار باشید اگر قدرتمند باشید اگر علم زیادی داشته باشید و حتی اگر پیامبر خدا  باشید باز هم نمی توانید مقابل اراده الهی ایستادگی کنید و مشیت او بر همه چیز مقدم است! هر وقت بر اثری دعایم مستجاب نمی شود می خواهم دهان به اعتراض و کفر بگشایم یاد ابراهیم خلیل می افتم و لب فرو می بندم.

 

مولوی در فیه ما فیه آورده بود که چنگیز برای خونخواهی تاجران مغول غرامت طلب کرد و حاکم شهر نداد. "پادشاه ایشان از ایشان ده روز مهلت طلبید و رفت در بن غار و ده روز روزه داشت و خضوع و خشوع پیش گرفت. از حق تعالی ندایی آمد که : قبول کردم زاری تو را، بیرون آی ، هرجا که روی منصور باشی. آن بود که بیرون آمدند و به امر حق منصور شدند و عالم را گرفتند."  این نشان می دهد که در باور مولوی دعا تنها به مومنین اختصاص ندارد .

 

به نظر من اصل دعا خواستن حقیقی آن چیز است. تا زمانی که چیزی را از عمق وجود نخواهیم امکان تحققش فراهم نمی شود. متاسفانه وقتی دین سیاسی  به زور رسانه ملی صبح و شام به گوشها خورانده می شود و فردا با دروغ و ریای سیاستمداران همه چیز نقش بر آب است؛ دیگر آبرویی از دین باقی نمی ماند که دعا کردن را توصیه کند.  

نظرات 12 + ارسال نظر
فرزانه پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1387 ساعت 01:54 ب.ظ http://naaa18.blogsky.com/

سلام
مطلب جالبی بود
موفق باشی
بهم سر بزن
بای...

وحید پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1387 ساعت 02:41 ب.ظ http://shaahed.blogfa.com

سلام
معادل خواستن ، سوال است
و دعا به معنی خواندن است که الزاما سوال نیست
نوعی راز گفتن و شنفتن نوعی هم صحبتی

تارا پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1387 ساعت 04:50 ب.ظ http://www.dokhtare-darya.blogsky.com


پیش ازآمدن تو آبی آرام اجازه جاری شدن را ندارد
شقایق عاشق عید است و منتظر
آسمان غمگین است و چشم براه
پیش از آمدن تو قلبها بی ستاره و تنها....
غروب بی افق و سپیده دم بی نور....
فاصله ها مبهم و رویاها حقیقتی تلخ...
عشق احساسی غریب است وبهار بی مفهوم و پوچ.
پیش از تو چشمها در حسرت یک نگاه عاشقانه
وچراغ ساحل آسودگی ها در بی کرانی دریا ناپدید
پیش از تو نیازمند چیزی بودم که باورش کنم
و تو در راهی آرام و بی وقفه
اکنون به برکت آمدن توست...
که معنای واقعی شکفتن عشق را درک میکنم
نشسته ام به انتظاری شیرین تر از هر شاخه نباتی . همین

بی کلام شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 04:45 ب.ظ http://be-happy.blogsky.com

سلام
خوبی؟
بعد مدت ها اومدم...
دوس داری یه سر بزن ...
خوشحالم می کنی .

ستاره دنباله دار یکشنبه 15 اردیبهشت 1387 ساعت 10:56 ق.ظ

ای بابا. انگار ول کن نیستی. گیر دادی ها. برو سر درس و مشقت. این چیزا واسه فاطی تمون نمی شه. به فکر آیندت باش مادر.

الیزا سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387 ساعت 09:28 ب.ظ

دعا کرده بودم قبل از اینکه بخواد
هنوزم دعا میکنم با اینکه شاید دیگه نخواد
دعا می کنم دعا می کنم دعا می کنم...

شازده خانوم چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 09:53 ق.ظ http://shazdekhanoom.blogsky.com

یه بار جایی رفته بودم
جماعت با دست زدن و شادی برای خدا دعا میکردند
پرسیدم چرا ؟گفتند چرا با غم دعا کنیم؟
اما متاسفانه در جامعه ما باب شده که حتما برای دعا کردن باید نیم کیلو اشک ریخت تا احساس کنیم خدا دعایمان را مستجاب میکنه.
در هر صورت در دعا انرژی عجیبی هست که من هم مثل شما بهش معتقدم

معمولا اشک را با لیتر می سنجند ... D:

عمویادگار چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 03:18 ب.ظ http://www.amooyadegar.blogfa.com/

سلام
خسته نباشی
ممنونم از بودنت

havadar پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387 ساعت 05:09 ق.ظ http://havadaransobhaninia.blogfa.com/

با سلام و احترام
با احترام به نظرت مجید جان.به نظر من دعا مربوط به همه ی انسان هاست نه دین خاص.همان طور که لطف خداوند شامل همهی بندگان می شود.و با توجه به اطلاعات کم من دعا باعث تغییر سرنوشت و مشیت الی است که خداوند نیز در قران به این امر اشاره کرده است.در جواب دوسمون باید بگم دعا کردن فقط با اشک و گریه نیست.اما دعایی که با اشک و گریه و پشیمانی و خواستن حقیقی باشد بهتر است.
من در مورد پاراگراف اخر با شما هم عقیده نیستم.چون به نظرم برنامه های رسانه ملی در مورد دین بیشتر جنبه اموزشی دارد و اخیرا برنامه های خوبی ساخته شده.که در مقابل این همه تبلیغات رنگارنگ و پر سر و صدای رسانه های مخالف کم می باشد.
دین اسلام بسیار ارزشمند تر و کامل تر از این است که با این مسایل کم ابرو شود.و برایش ابرویی نماند.ضمنا در اسلام اجباری نیست همان گونه که خداوند در قران می فرماید.که رسانه ملی بر ان باشد تا به زور به مردم بخوراند.و هدف راهنمایی است.
خسته نباشید

سلام

بسیار جای خوشوقتی است که قلم به دست گرفته اید و می نویسید.

دعا هر شکلی می تواند داشته باشد. سماع عارفان ما شاهدی بر این مدعاست که اصل مقصود است. مهم آن است که به خدا نزدیک شوی. مگر در ادیان و فرق ( به کسر ف و فتح ر ) دیگر دعا کردن جور دیگر نیست؟ بودا و هندویان و ... چگونه خدای خود را می خوانند؟ این نظر شماست که گریه کردن بهتر است ولی من چنین عقیده ای ندارم که آن طور بهتر است. هر چند خودم اینگونه ام اما یادمان باشد که " به عدد آدمها راه هست برای رسیدن به خدا"

رسانه ملی به شدت و به شدت با توسل به شیوه های خاص سعی در القای تفکر خود را دارد. حتی ذره ای از نظر مخالف را هم تحمل نمی کند. نه روزنامه ای نه نشریه ای هیچی. تعطیل! کدام رسانه ملی؟ رسانه کدام ملت؟

حق با شماست آبروی دین با اینها نمی رود. اما کدام دین؟ دینی که در درون است. نه دینی که صبح و شام از در و دیوار بریزد بیرون. من اعتقادم به خدا به محمد به عشق از دست نمی دهم احتیاجی هم به جمهوری اسلامی ندارم که انها را برایم نگه دارد ولی وقتی آن کارگر می بیند که فلان مقام مملکت می گوید امام زمان (ع) نمایندگان را تایید کرده است و فردایش همان نمایندگان رد صلاحیت می شوند توقع دارید به کجا شک نکند؟ آمارهای جامعه که واقعیت را نشان می دهند. نگاه کنید ببینید چند درصد جوانان ما نماز می خوانند؟ اگر رسانه ملی !!! ( به قول شما البته) برنامه اش خوب است که وضعیت نباید اینگونه باشد.

نمایندگان مجلس بیایند بگویند چه حرکتی کرده اند که حقوق شهروندیمان استیفا شده باشد. وقتی دانشجویان را در باغرود کتک زدند چه کسی پیگیری کرد؟ برای نیشابور چه کرده اند؟ چه گلی به سر خلق الله زده اند که اینگونه توقع دارند؟ شهری که روز به روز فرسوده تر و خرابتر می شود. بیایند بگویند این تکه را درست کرده اند... تورم وحشتناک که پدر مردم را در آورده است. اگر عضو هیات رییسه ایم باید مردم را هم ببینیم.


از پیراهن بیرون شدم. عذر خواهم. ولی حرف حق جواب سر خود است.

havadar جمعه 20 اردیبهشت 1387 ساعت 09:56 ق.ظ http://havadaransobhaninia.blogfa.com/

با سلام و احترام
ممنون از پاسخ دوست عزیز
باید قبول کرد که عقاید و نظرها متفاوت است.منم به نظرتون احترام میذارم.اما چند نکته را متذکر می شوم:رسانه ملی که شما گفتین به قول شما اگه نگاهی به نوشته خودتون بکنید می بینید که خودتون گفتید.در مورد تایید صلاحیت که فرمودید تایید یک نفر در یک دوره دلیلی بر این امر نیست که ایشان تا اخر عمر تایید صلاحیت شده اند.شاید بعد از ان جرمی یا خلافی مرتکب شده باشند.همان گونه که خوارج بعد از سالها زهد و عبادت دیدید که چه کردند.در مورد دیگر که متاسفانه الان با گسترش ماهواره دیگر کمتر این جوانان ما تلویزیون می بینند که نتیجه اش همان می شود که خود گفتید.در اخر یادمان نرود این حمهوری اسلامی میراث گرانبهای امام (ره) و خون شهیدان است.
و من ا...التوفیق

سلام

نقض غرض کردید ...
یعنی تایید امام زمان(عج) هم منوط به زمان است؟ یعنی رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی می تواند خصوصی شود؟ ملی نیست؟ کسی جز جمهوری اسلامی جرات دارد در کشور شبکه تلویزیونی راه بیاندازد؟ از میراث امام و شهیدان دوستان شما چه باقی گذاشته اند؟ چرا همیشه سعی دارند همه را به نفع خود مصادره کنند؟

انصافا خیلی از اقدامات دوستان شما قابل دفاع نیست. شما خوب می دانید. ما هم می دانیم. بحثی نداریم سر این ماجراها ... .

havadar یکشنبه 22 اردیبهشت 1387 ساعت 03:13 ق.ظ http://havadaransobhaninia.blogfa.com

با سلام و احترام
بحث جرات داشتن در مورد شبکه خصوصی نیست.این کارها نیاز به قانون دارد که به مجلس و ... مربوط میشود.من قبول دارم که شاید در بعضی موارد مشکلاتی است ولی مسئولان در تلاش برای رفع انند. داشتن مشکل در بعضی موارد دلیل بر سوال بردن کل نظام نمی شود.و اینکه بگوییم چون در فلان جا مشکل وجود دارد یا فلان مسئول فلان اشتباه را کرد پس جمهوری اسلامی بد است.اسلام بد است.بهتر است به جای این کارها و دشمنی و اختلاف که هدف دشمنان است با اتحاد قدم در راه پیشرفت و ابادانی ایران برداریم.خوب ناگزیر اختلاف نظرات وجود دارد.ان شا ا... کمی منصفانه تر و بدون نگاه سیاسی و واقع بینانه تر نقد کنید.
و من ا... التوفیق

الیزا شنبه 28 اردیبهشت 1387 ساعت 01:11 ب.ظ

دعا کردن هیچ جور خاصی باید باشه؟!!!!

هیچ آدابی و ترتیبی مجو
هر چه می خواهد دل تنگت بگو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد